De kans bestaat dat Saddam Hoessein nog maar enkele uurtjes te leven heeft. Volgens CNN staat het schavot al klaar. Er zal hoogstwaarschijnlijk geen tekort zijn aan beulen, aangezien daar al honderden vrijwilligers voor schijnen te zijn. Goeie zaak om hem te laten bungelen of was het beter geweest om hem ook voor al die andere zaken voor de rechter te laten verschijnen? Update: Misschien vannacht, anders na het offerfeest.
Update: Ladies and Gentlemen, Dat was het dan. Hij is om 4.07 vanmorgen (6 uur lokale tijd) opgehangen.
Het is net als met de tsarenfamilie Romanov en het Neurenberg-proces; rechtvaardig is misschien anders, maar het signaal dat een nieuwe tijd aangebroken is moet blijkbaar gegeven worden.
Een proces heeft niet alleen als doel een schuldige te vinden maar ook om boven tafel te krijgen wat er precies gebeurd is. Als Saddam nu al verdwijnt kunnen zijn medestanders blijven beweren dat al die andere zaken nooit gebeurd zijn.
ze hadden, net als Ceausescu, snelrecht moeten toepassen. Politiek incorrect, maar had een boel ellende bespaard.
kk Metatag de Vries & 2b|!2b, ik ben het allebei met jullie eens. Misschien is er een compromis te vinden door het in stukjes te doen met tussenpauzes van een week…
“Ons respect voor de mensenrechten eist van ons dat we hem executeren..“
..het zou een tekst uit een theatershow kunnen zijn..
Als ze alles willen uitzoeken wat hij op zijn kerfstok heeft gaat hij uiteindelijk op een natuurlijke wijze dood door ouderdom of iets anders zoals Milosevic, dan heeft het recht ook niet gesproken.
Het recht heeft alleen gesproken als hij aan een touwtje bungelt?
@Zypher: Dus hun eigen creatie (hun respect voor de mensenrechten) eist iets van zijn makers; dat is een soort Frankenstein scenario.
Hier zou hij er met een taakstrafje van 20 uur schoffelen vanaf zijn gekomen en een brief van het cjib met een boete van 150 euro..
Heeeeeeel misschien was hij hier geen dictator geworden.
En ervaring met dingen onder de groene zoden schoffelen heeft hij genoeg.
Wat oemagoe zegt
Pffffff. Zeuren over schoffelen is zó GS.
Zou ik niet weten; ik kom er nooit….
Oh, sorry, ik vergat af te sluiten met de [/-edet-] tag.
In ieder geval kan Bush straks weer een toespraakje houden dat het recht heeft gezegevierd en het dappere volk van Irak, ondanks de tegenstand van de terroristen, verder aan de democratie kan gaan werken.
Ja, als Saddam dood is is het probleem opgelost en kunnen de Amerikanen zegevierend Irak verlaten.
@ 2B!2B: “dat is een soort Frankenstein scenario”, dank je…
Verder ben ik tegen de doodstraf, dus gewoon berechten voor z’n andere misdaden.
ff kijken,
Die man is natuurlijk verschrikkelijk, maar we vergeten voor het gemak dat hij tijdens de Iran-Irak oorlog (1980-1988) door de VS (en de rest van het westen) aan de macht geholpen is. Vrij snel hebben we gezien hoe die keuze tussen twee kwaden leidde tot een schrikbewind.
Zie voor meer info hier.
Begrijp me niet verkeerd, maar ik zie eigenlijk alleen maar verliezers in deze jarenlange ‘strijd tegen het kwaad’.
Zaterdagochtend begint het islamitisch offerfeest Eid al-Adha dat tot donderdag duurt. Een executie tijdens het heilige feest lijkt onwaarschijnlijk en zou daarom ervoor of erna moeten geschieden. via
Volgens mij maakt het niets uit dat hij niet berecht kan worden voor andere misdaden. Als je verantwoordelijk bent voor de dood van plusminus 150 man mag je van mij hangen. En dan kom je nog goed weg. Sorry voor de Antidoodstraffers.
Zo rek je het leven van een massamoordenaar lekker op, we gaan hem overal voor berechten zodat de lutser nog geruime tijd, op kosten van wie, in de schjnwerpers kan staan. Hem vervolgens op repectabele leeftijd een natuurlijke dood laten sterven, of hem, net als in de states, tot 30x levenslang te veroordelen. Of wordt het dan vier keer doodstraf?
Het klinkt haast ook een beetje verwend. Voor verschillende grote boeven geldt dat overheden bij wijze van spreken een moord zouden plegen om maar iets van een zaak te hebben zodat de schobbejak veroordeeld kan worden. Bij deze man spreekt het aantal zaken dat dat je tegen hem kunt voeren in zijn voordeel. Hup.., zand erover en klaar.
ik ben één van de vrijwilligers, er ligt hier namelijk nog een bos elastiek. En Rolphie Dolphie, als je Bush ermee ophangt, no hard feelings.
Bush moet je gewoon ergens op Palestijns grondgebied uit de helicopter zetten.
Of met een Ajax shirt in Rotterdam.
onbedoeld een goeie vergelijking met die Romanovs Metatag: Dictator vermoord maar het volk er niet bepaald op vooruit gegaan.
En eigenlijk zijn wij met z’n allen gewoon hypocriete lutsers. De meest wrede personen worden vaak gezien als “grote persoonlijkheden” die “een belangrijke bijdrage” hebben geleverd aan iets. De boekjes staan er vol mee.
Het hangt maar net af van welke kant je het bekijkt. Daar zal een rechtzaak/uitspraak meer of minder niets aan veranderen.
Ik moet bij dit verhaal denken aan het voorlaatste artikel op stelling.nl waar onze VOC-mentaliteit nog eens netjes wordt beschreven.
“Kerstgebraad à la PvdA” http://www.stelling.nl/kleintje/actueel.html
Zo drie op een rij..,
@mopper “En eigenlijk zijn wij met z’n allen gewoon hypocriete lutsers.” spreek voor jezelf en JP Balkenende, maar gebruik niet het woord “wij”.
Aan je link te zien ben jij zo’n hypocriete linkse lutser, Mopper.
bijtje: wat heeft hypocrisie, links en lutser met elkaar te maken? Ik zou geen eerlijke, rechtse winnaar willen zijn.
@ gelul
Jeetje.., al in een hokje gestopt vanwege een linkje.
@ gelul
Wij, als inwoners van Nederland, plukken daar de vruchten van. Ik zeg niet dat wij dat allemaal onderschrijven.
Komen de beelden van de ophanging dan ook live op ogrish.com?
oh dubbel gelul
De meest wrede personen worden vaak gezien als “grote persoonlijkheden”
Nee simpel manneke. De grote persoonlijkheden voeren de wreedheden nooit zelf uit, tenzij ze uit een soldatentraditie komen. Die grootheden en persoonlijkheden zijn scheppingen van de propagandamedewerkers rondom zo’n grote persoonlijkheid. Het is niet iets wat het hypocriete klootjesvolk zelf verzint en al helemaal geen natuurverschijnsel.
Nee simpel manneke…
Jammer hoor.., verder heb je helemaal gelijk. Het was ook ietwat onsamenhangend. Ik sloeg even door toen ik iemand hoorde zeggen dat er tot het bittere eind doorgeproceerd moet worden.
het is een Amerikaanse executie tegen een walgelijke prijs.
Volgens reuters hangt hij morgenochtend. Maar die manipuleren wel vaker de feiten.
Het lijkt me dat het vervolgen van Saddam voor de ‘grotere’ misdaden niet zozeer om de persoon zelf gaat maar voor genoegdoening van nabestaanden, voor zover ze dat zelf als genoegdoening zien.
Ik zou ‘m in een hokje stoppen en de komende dertig jaar alle nabestaanden over ‘m heen laten pissen. Lijkt me passender op een of andere manier.
Je kan tegenwoordig nieteens meer iemand doodmaken zonder iemand kwaad te maken…
Het schijnt om 04:00 uur plaats te vinden :-/
*laat spelling vallen in hooiberg*
Het is nu 6:04 AM, dus nu schijnt het te moeten gebeuren… Waar kan ik de beelden checken?
Ik wil hem wel zien spartelen 😀
Al Hurra meld al dat Saddam dood is…
De rest van de media nu ook. Nu de beelden nog!
Al Hoera? Wasdat? Een niet ortodoxe moslim-fok?
It was also filmed
Moet je ff CNN kijken, Ketsie.
Ons heb geen TV, ons hoort het wel.
Anders google je er even op?
http://www.alhurra.com/index.aspx
Maar die schijnt nu al down te zijn omdat het de eerste TV station was die de dood meldde.
Eh, ik ben nog even in shock, ik kan niet bij m’n google..
*PL, eh, psss*
Hoei! het schijnt op tape te zijn vastgelegd en gefotografeerd! Binnenkort dus beelden, al dan niet uitgelekt of verspreid..
Ja, dat probeerde ik je dus al enkele comments terug duideloos te maken, Einstein.
Oneliners vallen niet erg op in de comments, Ketsie.
Beelden komen zo op Irakese staatstelevisie.. Het gaat erg traag in dit snelle tijdperk des intern0ts.
Aandachtshoeren zijn het, allemaal…
Oja, en ik ben erachter gekomen dat scientology achter ochblog zit, maar daar kan reet zometeen dan een topic over maken.
http://www.saddam.hussein.justgotowned.com/
Idd. Even een updateje gedaan.
Wat een ontzettende klucht is het toch.
Nou dat belooft niet veel goeds. En wat een gek moment om dit het einde van de periode te noemen. Alsof die man ooit nog weer in het zadel was gekomen zonder executie, zeg.
Sow weer een die gestopt is met roken.
Het wordt nog een gezonde start dat 2007.
Video footage of the execution is expected to be released as final proof of Saddam Hussein’s demise although it is expected to stop short of showing the actual death.
Wrange humor bij die BBC.
Zouden ze nog even gebeld hebben?
En ik vroeg me dit nog af.
Opvallend maar onopvallend tegelijk is wel dat ie nu door een lokale rechtbank, en niet door de amerikanen of een internationaal strafhof is veroordeeld. Niet dat de amerikanen nu niet de schuld krijgen, maar Nederland is wel wat bewaard gebleven.
saddam hangt
http://www.cnn.com/2006/WORLD/meast/12/29/hussein/index.html
Wikianten schijnen te denken dat Saddam’s ophanging zelfmoord was.
CNN meldt net dat de iraakse televisie beelden gaat uitzenden van de executie.
*pakt nootjes en chips*
Als ontbijt hoor, ik ben immers tegen de doodstraf…
Saddam Doodsein /Seth
het probleem van zo’n executie is vaak dat dit soort mannen zichzelf uitroepen tot martelaar, zodat zijn volgelingen hem als held gaan zien.
Niet noodzakelijk…
Helaas stond dat niet in de veroordeling.
was wel grappig geweest trouwens.
hm

zo dan
De beschaving begint en eindigt dus in Babylon.
En de google ads wilden dat we met een Limo Bus richting executie zouden gaan maar wat heeft Prins Bernhard er mee te maken?
Ik vond die ophanging er overigens wel een beetje terroristisch uitzien, allemaal bivakmutsen op, verschillende jassen aan en in een kraakpand…
Hij was natuurlijk ook wel een voorportaal van onaangepast gedrag.
barbaars is toch wel het goede woord voor diie ophanging denk ik
Tijd voor Ali B om met een setje duizendklappers naar Staphorst te gaan en dit feit “uit repsekt” te vieren.
/crosstopic
“I repeat: there is no Saddam anywhere near Baghdad.”
Het zal wel aan mij liggen, maar ik walg van de schijnbare vreugde waarmee ook in Nederland gesproken wordt over zo’n barbaarse dood. Om nog maar te zwijgen over het feit dat dit wel heel makkelijk is.
Alsof de doodstraf een symbolische functie heeft om potentiele dictators af te schrikken.
Maar waar is de directors cut?
Ik wil natuurlijk wel die beentjes in de lucht zien!
@ hofstad: met een beetje geluk heeft stiffbone z’n vmbo-log het volledige filmpje een dezer dagen.
Alsof de doodstraf een symbolische functie heeft om potentiele dictators af te schrikken.
Je weet toch Parallax, een pardon voor deze doodstraf had zonder meer een aanzuigende werking gehad. En het zou bovendien niet eerlijk zijn voor al die andere dictators die al ter dood zijn gebracht.
de emoties liepen hoog op
http://www.glumbert.com/media/choketv
@Sha-baz; het woord “pardon” is even taboe in Nederland. Maar verder precies wat je zegt, alhoewel ik Parallax wel begrijp. Ik sta ook niet te juichen en dat niet alleen omdat ik nu ziek op bed lig.
Een Tsunami van dictators? Dat kunnen we inderdaad niet gebruiken hier.
Dat edet volk spant toch de kroon. Staat vast vooraan als er iemand gelynched wordt.
Nouhou, ik heb mijn plannen om de provincie Utrecht als een tiran te gaan bestieren maar even in de ijskast gezet na het zien van deze beelden.
Ik was sarcastisch Roel. Ik ben tegen doodstraffen, ook die van Saddam Hoessein.
De provincie Utrecht is nu net één van die gebieden die wel baat zou hebben bij een degelijke dictator.
Nu.nl gaat wat mij betreft wel door voor de award voor de meest gehaaide kop van 2006: hierrrrrrrr..
Sjiezus, Roel Zwaar, u was toch ook aan het grappen geslagen toen u net deed of het een serieuze reactie was he?
Ik maak u stadhouder Jack, maar daar wil ik wel de nodige gelden voor zien. En u suit uw militie aan bij de garde.
Dat is weer een mooi begin van een prille democratie, gelijk iemand ophangen. Het lost ook niks op en ik durf te wedden dat we over 50 jaar nog niet met goed fatsoen op vakantie kunnen naar Irak, om het maar even op burgerlijkheid te betrekken.
Over 50 jaar bestaat Irak niet meer
waar kun je zien hoeveel keer een zoekterm werd ingegeven in Google?
@ Sikken, moet je even nu.nl mailen, die weten dat wel
denk dat die nu wel even de handen vol hebben 🙂
Anders weet Webwereld het misschien?
@jack
over 50 jaar is de olie op, dus is amerika geen werelmacht meer
(is dit een halve godwinpunt?)
wat een uur trouwens om opgehangen te worden… Kan ie niet eens een laatste keer deftig uitslapen…
De mediamarkt had een grand opening, DVD spelers veur wehnig, zodoende.
(is net wakker en hoort het net pas)
*roept whoei!*
Zalm
Grappig dat Zalm, die een paar weken geleden zei niet net als Wiegel, Bolkestein en Van Aartsen een criticus van de zijlijn te willen worden, nu al recht tegen het officiele VVD-standpunt ingaat, Fantastische partij is dat toch: een mes voor elke rug.
Zalm heeft anders wel gelijk: die ophanging ziet er gewoon té kneuterig uit. Een snel in elkaar gelaste constructie van vierkante buizen en een stukje multiplex om op te staan. Overigens vind ik nog steeds dat Hoessein heel lang opgesloten had moeten worden – en niet alleen om de massamoord in Dujail in 1982. Alle slachtoffers uit de hierop volgende twintig jaar worden met dit vonnis volledig genegeerd. Bovendien zorgt deze executie voor nóg meer rotzooi in Irak. 2007 wordt een brak jaar voor Bush.
@Sha-baz op 30-12-2006 13:00:38; ik ook. En ook ik was sarcastisch, Jack.
Maar zoals alles heeft ook dit 2 kanten. Doden = definitief en dus onomkeerbaar voor alle andere zaken die nog moeten volgen eigenlijk. Keerzijde is dat je ellenlange processen zou hebben gehad als hij was blijven leven en een situatie a la Milocevic is onwenselijk.
Je had kunnen wachten op een bevrijdingspoging.
Gerechtigheid ja, doodstraf nee.
Onmenselijk… deze vorm van executie. In welke eeuw leven we? Degenen die de straf uitvoeren zijn zeker de volgenden in rij? (zouden ze iig moeten zijn)
Mijn buuf vindt hem wel verantwoordelijk voor zijn daden maar standrechtelijk aan de galg gaat toch iets verder terug dan een paar dagen.
ik geloof niet dat ie dood is…
is door de amerikanen in scene gezet om een of andere reden. welke reden weet ik niet maar die theorie is uit te broeden.
*schenkt glaasje in en gaat conspiracy-dvd kijken.
Voor de liefhebber: http://www.myzine.com/play.php?pid=6493&Saddam%20Hussein%20Execution /ogrish
Thanks, but no, thanks @ Arduenn.
Vanaf CNN over de hele wereld. Ik vraag me af: Moet ik die link van Arduenn op de voorpagina zetten?
Wat zou het nut er van zijn Behanger?
Moet je zelf weten Behanger.
Persoonlijk zit ik niet op een “en we hebben beeld” link te wachten.
Zo retecool is het nu ook weer niet en bovendien zullen we de komende dagen die beelden nog genoeg voorbij zien komen op tv.
‘t Is geen smaakvol filmpje. Ik heb gekeken tot ‘ie het touw om z’n nek kreeg.
Toch jammer dat ze hem niet, zoals hij zelf had gewild, voor het vuurpeloton hebben gezet. Dat pleziertje had ik hem nog wel gegund. Maar hij had natuurlijk gewoon levenslang moeten krijgen. Dan was ‘ie de wereld nog tot nut.
Precies. Ik heb de eerste 3 seconde gezien, en toen bedacht ik me dat ik mijn brein hiermee niet ga vervuilen. er is helemaal niemand gebaat bij dat ik dit zie. Ik zie dat nu.nl er wel naar linkt, en er zelfs een screenshot van in zijn berichten zet, waar ik me dus precies van wilde onthouden.
Dat was ook het einde van het filmpje.
Die hele doodstraf hoeft van mij niet, maar kom op, als je er van overtuigd bent dat de doodstraf de zwaarste straf moet zijn kun je toch wel zoiets als die fictieve pil van drion verzinnen of iets anders minder ranzigs dan een strop die om de nek wordt gehangen door een groepje gemaskerde mannen
Ik vraag me af wat het nut is van het filmpje. Ik weet niet of het verder gaat dan wat er al bij het Journaal is getoond, maar als het datzelfde is, dan zie ik het ook nog wel voorbij komen in het Jeugdjournaal of Sesamstraat.
En als het hetzelfde filmpje is, dan bewijst dat dus geen reet.
Wie zegt niet dat het touw weer is losgemaakt, doekje weer van de nek af en Saddam terug de cel in? En nee, ik hoef het bewijs niet te zien, dat zou smakelozer zijn dan Ogrish en Rotten.com samen.
“kun je toch wel zoiets als die fictieve pil van drion verzinnen of iets anders minder ranzigs dan een strop die om de nek wordt gehangen”
Of wat beters dan een dodelijke injectie die alleen pijnloos is als de naald in de ader prikt en niet ernaast.
Ik zou wel aan m’n eind willen komen door een piano die van een flatgebouw op mijn knar valt.
Mag ik daar dan eerst een mooie historische bachstemming in intoneren, Arduenn?
Ik zie overigens ook niet in hoe dit feit de wereldvrede helpt, noch wat de mijlpaal is.
Saddam doodde: 150 irakies, 180.000 koerden
Opruimen van Saddam kostte: 600.000 irakezen, 3.000 amerikezen
Installeren van democratie kost: 900 Aanslagen per week
Massa vernietigingswapens: 0 (nul) (niks nakkes nada jongen)
Kosten voor het veiligstellen van de dollar en de olie: slechts de werkgelegenheid, scholing en gezondheidszorg van bepaalde bevolkingsgroepen in de VS.
Zou de terroristische dreiging nu toe- of afgenomen zijn?
wat zou het intens cool zijn als een goeie video editor een ander eind aan het filmpje maakt, waarin saddam vrij komt. uberhoax!
Middentoonstemming, uiteraard. Anders krijg je gelijk een gelijkzwevende piano. Daar gaat niemand dood aan.
@behanger: Ben je al geslaagd in het vinden van een pianostemmer, om met andere temperaturen te experimenteren ?
/Off-topic
“gezondheidszorg van bepaalde bevolkingsgroepen in de VS.”
Welke is ‘bepaalde’?
Want als zij er beter van worden dan hoor ik misschien ook wel tot ‘bepaalde’.
Ha, inderdaad! BREAKING NEWS! SADDAM NOT DEAD AFTER ALL!
Je bent hier toch geen retorische vraag aan het stellen hè Behanger?
Wat een heerlijk bericht!
“Onder de valdeur zat een mooie glijbaan die naar een leuke zandbak leidde. Het touwtje om zijn nek knapte uiteraard toen het luik openging en iedereen lachte zich rot.
Plof! Daar viel de bebaarde en verbaasde man met z’n gat in het zand.
“Ali Hakkebar!” zei hij. “Ben ik toch mooi in die grap van vriendje George getrapt! Kom maar tevoorschijn, Ralph, waar is de verborgen camera?”
“Hahaha, hadden we je toch mooi te pakken, he, Saddie?” lachte iemand van bovenaf.
Zo, en morgen is er weer een verhaaltje uit het grote boek van Dikkie Dik…”
Kunnen we dit niet gewoon wat vaker doen? Er zijn genoeg klojo’s die te veel mensen het leven verzieken.
Oh nee, “we” zijn Nederlanders en moeten gewetensvolle discussies houden over de waardigheid van het leven.
“Oh nee, “we” zijn Nederlanders en moeten gewetensvolle discussies houden over de waardigheid van het leven.”
Inderdaad. Behalve Jan-Peter “Normen en Waarden” Balkenende. Die vindt dat de doodstraf moet kunnen.
Balkenende heeft zich verstandig genoeg laten vervangen door Zalm.
Helemaal met je eens redordead. Ons zijn de goden, dus dat kunnen wij makkelijk bepalen. Stel jij vast een lijstje samen?
die cijfers achter saddam zijn niet helemaal compleet Behanger: behalve een paar duizend verdwenen iraki’s schijnt er ook nog een akkefietje met Iran geweest te zijn waar met scherp geschoten werd (oh ja, en met gas)
en laat ik ze maar Irakezen noemen die irakis
Een zachte dood, verdiend, dat dan weer wel.
In een beschaving waarin in een landje als Nederland de grootste partij het CDA is en Queen nog steeds op 1 staat in de top 2000, dat is pas barbaars.
@Jack: oja. klopt. Iets met de CIA die dat ook financierde, toch?
Hoeveel mensen kostte dat ook al weer?
ik dacht dat de saudis dat financierde
en koeweit
+n
Die konden daar later nog wel om lachen. Veeeeeeel later
Wat een prutserig gedoe zeg met zo’n touw en dan in een een of andere kelder, overigens kan ardueen opgelucht ademhalen het filmpje komt niet verder dan het touw om de nek. Wat precies het nut is van de executie van saddam ontgaat me enigzins, de shiiten hebben feest en de soennieten zweren wraak, voor zover er al geen sprake was van een burgeroorlog lijkt me deze vanaf heden een feit. Overigens vind ik dat verhevene gedoe rondom ‘tegen de doodstraf’ nogal misplaatst, ‘wij’ hebben makkelijk lullen hier in nederland. In irak daarentegen heeft men een lange traditie van elkaar op beestachtige wijze ombrengen, het is hun land, laat ze alsjeblieft zeg kom op. Ik zie die irakis zich ook niet aan bemoeien tegen allerlie hollandse folklore.
@Betsy, waarom zouden wij daar niet over mogen oordelen? Wat moeten we dan zeggen: “ja jammer dat ze elkaar daar bloedig afmaken, maar dat moet je nu eenmaal in de sociaal-culturele context zien”? Van mij mogen die Iraki’s ook rustig oordelen over onze Hollandse folklore hoor. Dat zullen ze ook wel.
we hebben ja hier haast geen folklore meer.
je kunt ze moeilijk met staphorster mutskes gaan doodgooien, ja stenigen met beugels bier of zo.
Hun hechten tenminste nog waarde aan tradities, waaar is onze schandpaal op de markt.
en als Geert W. zijn nachtmerrie uitkomt is dat hier ook standaard in 20 jaar.
Hee, als ik zeg dat ik tegen de doodstraf ben bedoel ik tenminste dat ik universeel tegen de doodstraf ben. Geen ‘maar’ of ‘tenzij’, gewoon tegen. Noem het maar een principe want de redenering erachter is een grijs gebied.
Ik ben trouwens benieuwd of Guido Weijers’ Oudejaarsconference morgen, ook met betrekking tot dit aspect van de wereldgeschiedenis, up-to-dead is.
betsy: lol@ophangen=folklore, of is dat weer een verkeerde conclusie.
behanger: hoeveel? Veul!
hier wel een interessant artikel over achtergronden bij die steun.
Guido Weijers kan mijn toestel niet weergeven, gelukkig
@jack:
Lijkt mij een grondig onderbouwd artikel en de eerste alinea’s smaken al naar meer.
Nog niet eens zo gek lang geleden heeft Nederland eenzelfde tactiek toegepast, om maar even de hersens te scherpen trouwens:
(middel anders, effect hetzelfde, voordat we het over touw vs kogel hebben)
Tja, omdat ik tegen de doodstraf ben vind ik die tegen Mussert ook achteraf onterecht.
Jack snapt het.
Ik heb sterk de indruk dat je ikakese doodvonnissen een beetje moet vergelijken met het oud-hollands ketters verbranden of de plaatselijke bevolking ruggelings vastgebonden de haarlemmermeer inkeilen etc.. een soort van folklore dus.
Kijk van mij hoeft niemand dood hoor, begrijp me niet verkeerd, in principe ben ik dus net zo tegen de doodstraf als de meesten hiero. Maarrrrr, de irakezen denken daar dus heel anders over, ik zeg het is hun kutland dus laat ze d’r maar in stikken, laat ze elkaar desnoods tot de laatste man afmaken, ik kan er niet meer van wakker liggen.
Ongenuanceerde stemmingmakerij Betsy!
Onder Saddam zou je hiervoor overigens wel opgehangen zijn.
De Algemene Vergadering van de VN heeft in 1989 het Tweede facultatieve protocol bij dit verdrag opgesteld, dat afschaffing van de doodstraf voorschrijft. Op 1 januari 2004 waren 55 staten, waaronder Nederland en België, partij bij dit protocol. De VN hebben ook bepaald dat de tribunalen voor de berechting van de oorlogsmisdaden in het voormalige Joegoslavië en in Rwanda, en ook het komende Internationale Strafhof de doodstraf niet kunnen opleggen.
In 2002 is door de Raad van Europa het 13e Protocol bij de Europese Conventie voor de Rechten van de Mens aangenomen. Dit protocol bepaalt dat de doodstraf moet worden afgeschaft, onder alle omstandigheden. Dus ook in tijden van oorlog. Alle staten die partij zijn bij deze conventie kunnen ook partij worden bij het protocol. Ondertussen hebben 32 landen het protocol geratificeerd. Elf landen, waaronder Nederland, hebben het protocol wel ondertekend maar nog niet geratificeerd.
Het is één grote Farce! Die mensen rechten. Wij als Nederland veroordelen deze straf wel maar weigeren al 5 jaar lang om een zogenoemd ‘besluit’ te ratificeren. Inmiddels kijken we nu aan de zijlijn toe wat op last van de US als enig ware methode wordt gezien. Zo kan de oorlog en het lijden nog even worden gerekt.
Misselijk wordt ik ervan! Oprecht misselijk! Laat die Nederlandse politiek dan ook eens een volmondig NEE horen? -> Nope!
Hema kan dit waarschijnlijk veel beter verwoorden dan ik. Die weet altijd de juiste beledigingen te formuleren.
@ Roel,.. waarschijnlijk wel. Maar ik was nog bezig met m’n onderbouwing. En als een deel van de wereld er andere ‘tradities’ op na houdt, wil dat nog niet zeggen dat wij die op de voet hoeven te volgen,… toch? Of gaan we nu integreren over de grenzen heen?
In dat filmpje zag ik ook een muis wegglippen over het valluik. Iemand opgevallen?
Mussert, nooit van gehoord, geef het onderwijs maar de schuld. Lijkt wel op Udo Kier

Mussert? treurig mannetje dat met zijn tante is getrouwd.
Wat wowT zegt.
Zwaar gezwam WowT, napraterij. De Nederlandse politiek…laat me niet lachen.
Zo ongenuanceerd is het niet wat Betsy zegt. Een beetje respect voor elkaars folkloristische gebruiken, zo kun je het idd ook zien. En als het erop aankomt is niemand echt tegen de doodstraf. Moet je wel eerst iets meemaken natuurlijk.
Ik heb wat meegemaakt en ik ben tegen de doodstraf.
De Nederlandse politiek…laat me niet lachen.
Zo ongenuanceerd is het niet wat Betsy zegt. Een beetje respect voor elkaars folkloristische gebruiken, zo kun je het idd ook zien. En als het erop aankomt is niemand echt tegen de doodstraf.
Lees nu ff zelf hoe onderbouwd jou ‘argumenten’ zijn. [Ze zijn er niet!]
Ik vind de Nederlandsche/wereld politiek inderdaad een schertsvertoning. Zulke mooie plannen en ideetjes die overal worden opgetekend,… maar waar niemand door lands en/of eigen belang gehoor aan geeft is ten hemel schreiend.
En dan een ‘domme’ (provocerend en daarom tussen haakjes) reaguurder als jij die daar zo klakkeloos overheen gallopeert, onderstreept alleen maar mijn hierboven gestelde punt!
Niemand heeft hier het recht op gelijk! Dat is er nu namelijk even niet!
Tenzij je anders van mening bent natuurlijk? Hieronder is ruimte zat! Onderbouw dat dan ook!
Nederland heeft 5 jaar geleden gezegd dat de doodstraf nooit een te nimmer meer voltrokken mag worden! En nu kijken ze met betraande oogjes toe hoe die hufter verhangen wordt! Da’s tekenend voor de integriteit van ons lage landje!
Van mij mocht ie best dood hoor! Daar niet van. Maar niet bij gerechtelijk bevel! Wel door iemand die persoonlijk getroffen was door zijn wandaden. En derhalve niet op deze wijze verantwoordelijk gehouden kon worden voor die daad! Niet door een gezag hebbend gerechtelijk instrument dus! Dat is mijn punt!
Is het juist niet diezelfde rechterlijke macht die ons -min of meer- behoedt voor barbaarse toestanden? Heb jij echt liever lynchmobs? Oog om oog? Ik dank er voor.
Ben blij dat we in Nederland geen doodstraf hebben. Andere landen, andere gewoontes. Kan men een mening over hebben, maar laat dat westerse superioriteitsgevoel even achterwege. Universele rechten bestaan niet.
En die kk paus moet ook z’n kk smoel houden. Dat gajes is verantwoordelijk voor meer doden dan welke dictator ook.
Hopsa, lekker kort door de bocht, geen tijd voor een lange tirade
[c=#751F81]why do all ends become good things[/c]
hmm kleuren enzo…?
“En nu kijken ze met betraande oogjes toe hoe die hufter verhangen wordt”
Leg toch eens uit wie die ‘ze’ zijn die overal de schuld van krijgen.
Je bent erg hypocriet WowT. Dit hoef ik niet te beargumenteren want dat heb je zelf al gedaan.
*change all nicks [value = “ze”]*
Wat een onzin. Ik ben tegen de doodstraf. En ik respecteer andermans folklore toevallig niet. Niet dat idiote Friesche fierljeppen, niet het besnijden van vrouwen, en niet het ophangen van dictators. Daar is niets hypocriets aan.
Dat idiote idee altijd dat je andermans cultuur zou moeten respecteren.
De doodstraf is het extreme gevolg van het geweldsmonopolie.
/hema
Ophangen is barbaars. Waarom moest Saddam niet terechtstaan voor zijn talloze andere misdaden? Ben het met vlaskoorts eens dat r.e.s.p.e.c.t. voor folklore aan de hoogste boom mag bungelen want zo kom je nooit verder. Waarom werd Irak ook alweer binnengevallen? Voor democratie en mensenrechten, tog, officieel dan? Was Saddam dan geen mens, had hij dan geen rechten?
Maar het is eigenlijk nog veel erger: tot aan de eerste Golfoorlog hebben de VS Saddam gefêteerd met heel veel geld en nog meer wapens. Gas, antrax, zolang hij maar tegen Khomeini tekeer ging was het best. Maar toen de overledene zich ging richten op een makkelijker prooi die helaas wel vriendjes was met de VS was het uit met de pret: toen was Saddam de grote boeman.
Wat is dit voor wereld?
Het ging niet zozeer om degene tegen wie saddam zich keerde, maar om hoeveel olie er in het desbetreffende land in de grond zat. Maar inderdaad: de VS zijn de meest hypocriete viezerikken in de hele spelletje, dat mag duidelijk zijn.
Ophangen is helemaal niet barbaars. De barbaren hadden hele andere methoden. Ophangen is zelfs bijna een wetenschappelijk proces. Je moet eerst weten welk resultaat moet worden bereikt: verstikking of breken van de nek. Dan moet je besluiten welke middelen je gebruikt: opheisen of vallen. En dan moet je nog rekening houden met het gewicht, sterkte van het touw en de takel en de valsnelheid. Dat konden de barbaren allemaal nog niet hoor.
lol @ 2b en google ads.
Typisch gevalletje van nobody knows you when you’re down and out; macht is betrekkelijk, maar hang hem er niet aan op.
Opheisen? Dat moet een bug van RC8.0 zijn.
Oliebollen en vuurwerk is ook folklore, en wat 2b2 zegt, ophangen is helemaal niet barbaars. Nee, dan de electrische stoel, of levenslang dat is pas beestachtig pfff. Denk eens een keer verder voordat je reaguurt.
Het is hypocriet om de ‘NederlandseNormenenWaarden’ ethiek te scanderen en tegelijkertijd wel iemand dood te wensen, of te laten afmaken door een gedupeerde (WowT).
Zonder cultuur is het pas echt een beestenbende Vlaskoorts, leg ik nog weleens uit.
Prettige jaarwisseling en de beste wensen.